Mentaal sterk zijn

Home/Sporter/Mentaal sterk zijn
Mentaal sterk zijn 2017-03-29T13:30:07+00:00

Evenwicht tussen lichaam en geest

Om topprestaties neer te zetten moet je niet alleen over een gezond en sterk lichaam beschikken, maar moet het ook tussen de oren op orde zijn. Mentale fitheid door het trainen van de juiste mindset. Daarbij kunnen wij je helpen. Daarbij hoort ook een uitgebalanceerde darmflora en hormoonhuishouding. Zo geeft de juiste voeding aan sporters niet alleen energie aan het lichaam, maar brengt het ook je geest in balans met je lichaam.

Klik op een onderwerp voor meer informatie hoe we je daarbij kunnen helpen:

Sportpsychologie draait om alles dat te maken heeft met gedachten en gevoelens van sporters. Zo kan het gebeuren dat men in trainingen heel goed presteert, maar het in wedstrijden nooit laat zien of dat een sporter gedurende de wedstrijd constant zijn of haar aandacht verliest. Sportpsychologie houdt zich bezig met alles dat ‘tussen de oren’ plaatsvindt en kan worden ingezet in verschillende situaties.

De belangrijkste zijn:

Probleem-gestuurde mentale training
Optimale prestatietraining

Bij probleem-gestuurde mentale training ligt de focus op een probleem waar een sporter tegenaan loopt. Denk bijvoorbeeld aan wedstrijdspanning, concentratieverlies of faalangst. Bij deze mentale training wordt er gekeken naar wat het probleem is, waar het vandaan komt en hoe het opgelost kan worden. Dit gebeurt aan de hand van gesprekken, vragenlijsten en oefeningen.

Bij optimale prestatietraining is er geen sprake van een ‘probleem.’ Daar waar sporters al veel tijd en energie steken in het trainen van techniek, tactiek en fysiek, wordt er vaak nog nauwelijks aandacht besteed aan het trainen van het mentale. Op mentaal vlak kan men echter ook verbeteren en dus kan daar ook op getraind worden. Bij deze training worden allerlei vaardigheden aangeleerd zoals visualisatie, spanningsregulatie, gedachtentraining etc.

Sportvoeding: het staat meer dan ooit in de belangstelling. Voeding en sport, wat kun je daarmee bereiken? Veel! Er zijn verschillende facetten die van belang zijn bij een topprestatie, onder andere: voldoende vocht, koolhydraten, timing. Verder kan door voeding het herstel bevorderd worden. Dit alles is natuurlijk niet alleen belangrijk bij wedstrijden maar net zo belangrijk bij trainingen om zo sneller hersteld te zijn voor de volgende sessie.

Afspraak maken

045 – 521 22 24

Behandellocatie

Beersdalweg 100

6412 PE Heerlen

Ons team in Heerlen
Neem contact op

Bekijk ook:

logo_TOP